Op de dag dat de tijdelijke verzwaring van de gedeeltelijke lockdown werd afgekondigd, startte de gemeente Den Haag met een campagne tegen corona. Bekende en onbekende inwoners laten zien op welke manier coronaregels moeten worden nageleefd onder het mom van: zo doe ik dat. Meerdere gemeenten zetten rolmodellen in op social media en reclamezuilen om vooral jongeren zich aan de regels te laten houden.
De tijdelijke aanscherping van coronamaatregelen gaat vanavond in. Vanaf 19 november gaan we vooralsnog terug naar de gedeeltelijke lockdown. Medio december beoordeelt het kabinet wat er voor de periode daarna mogelijk is. Vast staat in ieder geval dat we voorlopig te maken hebben met coronamaatregelen en dat het, vooral voor jongeren, steeds lastiger wordt om vol te houden.
In de Haagse campagne, met passende en herkenbare boodschappen voor verschillende groepen en gemeenschappen, plekken en situaties, wordt aandacht gegeven aan goede voorbeelden en initiatieven. De campagne maakt gebruik van ‘maatschappelijke en lokale boegbeelden’, zoals burgemeester Jan van Zanen, jongerenwerker Umit Colgecen en sociaal ondernemer Petra Brekelmans.
De komende weken zijn de boegbeelden te zien in reclamezuilen, op lantaarnpalen en schermen in de stad. Tegelijkertijd verspreidt de gemeente posters, video’s en verhalen in het netwerk in de wijken. Zo’n 250 rolmodellen delen de verschillende campagne-uitingen met hun achterban.