Nieuwe route implementeren

Eenrichtingsverkeer voetgangers

Om conflicten tussen tegemoetkomende voetgangers te voorkomen, kan eenrichtingsverkeer worden ingesteld. Een belangrijke voorwaarde is dat er voor de tegenrichting een goede alternatieve route beschikbaar is.  Daarnaast is eenrichtingsverkeer voor bewoners en bezoekers tegen natuurlijk en zal niet door iedereen worden geaccepteerd. Er moet dan ook voor worden gezorgd dat de omleidingen kort zijn en dat men goed wordt geïnformeerd. Meer informatie over de maatregel is te vinden in de volgende publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 16)

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16)


Scheiden verkeersstromen

Om drukte, in bijvoorbeeld winkelstraten, in goede banen te leiden, kan een winkelstraat in tweeën worden gedeeld. Doe dit alleen als er aan beide zijden voldoende ruimte is om twee stromen elkaar te laten passeren. Met markering wordt de looprichting aangegeven.

Daarnaast is het mogelijk, als een voetgangersstraat behalve door bestemmingsverkeer ook wordt gebruik door doorgaand voetgangersverkeer, de doorgaande stroom via een andere route te faciliteren. Indien hier niet voldoende ruimte voor aanwezig is, kan hiervoor wellicht ruimte worden gemaakt door de ruimte voor autoverkeer, fietsverkeer of geparkeerde auto’s anders te benutten. Zie daarvoor ook de maatregel ‘Voetgangers meer ruimte geven’. Onderstaande publicaties richten deze maatregel toe.

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16)


Rechts aanhouden

Voetgangers en/of winkelend publiek kan gevraagd worden om zoveel mogelijk rechts aan te houden. Dit kan ondersteund worden met bijvoorbeeld stickers, belijning of borden. Zie voor meer informatie Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16).


Schoolpleinen

Het schoolplein wordt ingericht in banen om voetgangers, op afstand van elkaar, te laten doorstromen. De publicatie Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs geeft hierover meer uitleg.


Oversteekplekken markeren

Indien een winkelstraat in tweeën is gedeeld en met markering de looprichting is aangegeven, moeten oversteekpunten worden aangegeven bij iedere kruising, zijstraat en om de 25 meter. Hiermee wordt voorkomen dat bezoekers noodgedwongen de doorgetrokken streep moeten oversteken. In Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 22) wordt deze maatregel besproken.


Overige publicaties met betrekking tot het implementeren van nieuwe routes:

Ervaringen van de communicatie afdeling – Gemeente Katwijk

Consequenties 1,5 m samenleving voor verkeersmaatregelen bij wegwerkzaamheden – CROW

Corona impact voor fietsers en voetgangers – XTNT

Voorlopig protocol: Opstart voortgezet onderwijs – CNV Onderwijs, AoB,FvOv en VO-raad

Corona legt nog meer druk op de binnenstad: wat zijn slimme (tijdelijke) maatregelen? – Brainport Smart Mobility

Verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer – Ministerie van I&W

Kenmerken


Doelgroep

  • OV-reizigers
  • Voetgangers

Locatie / bestemming

  • Kruispunt/verkeerslichten
  • Openbaar vervoer
  • Parken & pleinen
  • Winkels en (super)markten

Type maatregel

  • Routing