Maak afspraken met ondernemers en instellingen over o.a. schilderwerkzaamheden en glazenwassers. Voorkomen moet worden dat zij de doorstroming op straat belemmeren. Lees Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 22) voor meer informatie over het uitstellen van werkzaamheden in winkelgebieden.
Deelmobiliteit biedt kansen voor mensen die (tijdelijk) niet van het ov-gebruik willen of kunnen maken. De coronacrisis heeft geleid tot een aanzienlijke stijging van de verkoop van tweedehandsauto’s. Het zou wenselijker zijn als de voormalige ov-reiziger tijdelijk uitwijkt naar een deelauto. De kans op terugkeer naar het openbaar vervoer is dan groter. Meer informatie over deze maatregel vindt u in onderstaande publicaties.
Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 26)
Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W
Ruimte voor activiteiten kan worden vergroot door de daken efficiënter te gaan gebruiken. Het dakoppervlak in de stad biedt veel extra ruimte om activiteiten te ontplooien met behoud van afstand en draagt daarnaast ook bij aan de verblijfskwaliteit. Meer informatie over het anders inzetten van daken vindt u in de publicatie Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs.
De kans op besmetting via drukknoppen bij verkeerslichten is zeer gering. Indien er de wens is risico op besmetting via de drukknop uit te sluiten kunnen de volgende maatregelen worden genomen:
- Aanbrengen knoppen die met de elleboog of voet in te drukken zijn;
- Vervangen drukknoppen door infrarood detectie;
- Verwijderen of buiten werking stellen van drukknoppen.
De volgende publicaties lichten de maatregel toe.
Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 22)
Toolbox duurzame mobiliteit – Vlaamse Overheid