Communiceren en in communicatiemateriaal voorzien

Heldere communicatie over afspraken en communicatie-uitingen gericht op gedragsverandering zijn noodzakelijk om het pakket aan maatregelen succesvol door te voeren. In aansluiting op brede communicatie op rijks- en gemeenteniveau kunnen ook middelen worden ingezet om gewenst gedrag bij lokale knelpunten te stimuleren. Opties daarbij zijn het gebruik van tekstkarren, billboards, borden, pijlen/lijnen/markeringen op de bestrating, stickers etc. In onderstaande publicaties vindt u meer informatie over deze maatregel.

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 8)

Toolkit ‘Verantwoord onderweg’ – Rijksoverheid

Toolkit ‘verantwoord naar school’ – Rijksoverheid

Corona impact voor fietsers en voetgangers – XTNT


Gedragsregels communiceren (fietsers op smalle fietspaden)

Op smalle fietspaden (<2,50 meter) kan een inhaalverbod worden gecommuniceerd om fietsers erop te attenderen dat het bij inhalen niet mogelijk is om 1,5 meter afstand te bewaren. Op andere locaties, zoals bij kruispunten, kan het attenderen op afstand houden een goede maatregel zijn. Om deze maatregelen effectief te laten zijn moet dit worden gecombineerd met een brede communicatiecampagne gericht op gedragsbeïnvloeding. Een toelichting op deze maatregel wordt gegeven in de volgende publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 34)


Buitenspeelregels communiceren

De branchevereniging Spelen & Bewegen heeft een communicatiepakket voor gemeenten gepubliceerd met 8 spe(e)lregels voor samen spelen op speelplekken. Met het communicatiepakket kunnen deze spe(e)lregels eenvoudig worden gecommuniceerd. In de publicatie Spe(e)lregels voor speelplekken – branchevereniging Spelen en bewegen leest u meer over buitenspeelregels.


Overige publicaties met betrekking tot communicatie:

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 69)

Ervaringen van de communicatie afdeling – Gemeente Katwijk

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 23)

Toolbox duurzame mobiliteit – Vlaamse Overheid

Verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer – Ministerie van I&W (p. 8)

Checklist ‘Parkeren in de 1,5 meter samenleving’ – Spark

Samenwerking met aanbieders (deel)mobiliteit intensiveren

Deelmobiliteit biedt kansen voor mensen die (tijdelijk) niet van het ov-gebruik willen of kunnen maken. De coronacrisis heeft geleid tot een aanzienlijke stijging van de verkoop van tweedehandsauto’s. Het zou wenselijker zijn als de voormalige ov-reiziger tijdelijk uitwijkt naar een deelauto. De kans op terugkeer naar het openbaar vervoer is dan groter. Meer informatie over deze maatregel vindt u in onderstaande publicaties.

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 26)

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Bezoekersdrukte monitoren

Monitoring van de drukte is een belangrijke randvoorwaarde voor veel maatregelen. Bij profielaanpassingen en wijzigingen aan verkeerslichten is het nodig om de hoeveelheid autoverkeer te monitoren. Maatregelen die nu mogelijk zijn door de fors afgenomen hoeveel autoverkeer, zijn wellicht bij toenemende hoeveelheid autoverkeer niet meer mogelijk. Hierdoor bestaat de kans dat maatregelen moeten worden teruggedraaid of aangepast. Meer over het monitoren van de bezoekersdrukte kunt u lezen in onderstaande publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 68)

Drukte monitor – Gemeente Utrecht

Recreatie spreiden en reguleren

Niet alle recreatieruimtes zijn even bekend of geliefd. Hierdoor zijn sommige recreatieruimtes erg druk, terwijl er elders nog volop ruimte is voor een wandeling, een fietstocht of om te verblijven. Het spreiden van de recreatiedruk over alle recreatieve ruimte in de stad zorgt dat iedereen voldoende ruimte heeft. Dit kan worden uitgevoerd door een online campagne, het uitstippelen van recreatieve routes en/of het plaatsen van bebording/grondmarkering op zeer drukke plekken om alternatieven in de buurt aan te geven.

Daarnaast kan ongebruikte ruimte worden geactiveerd door meer ruimte te maken voor recreanten. De eerste stap is het aantrekkelijker inrichten van de ruimte, door bijvoorbeeld het plaatsen van zitelementen of bakken met bomen en groen. Een andere optie is het actiever programmeren van de ruimte, door bijvoorbeeld het faciliteren van culturele activiteiten voor kinderen en volwassenen, het organiseren van tijdelijke tentoonstellingen of het aanbieden van sportieve activiteiten. De volgende publicaties vertellen meer over het spreiden en reguleren van recreatie.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 55, 59)

Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs

>