Scenario’s opstellen voor drukke dagen

Op drukkere dagen kan een coördinatieteam binnenstad worden ingericht. In dit team zit een crowd-management coördinator, een coördinator Toezicht en Handhaving, de politie en eventueel een vertegenwoordiger van de begeleiders/stewards. In dit team wordt periodiek informatie uitgewisseld en wordt, waar nodig, de aanpak bijgestuurd. In de publicatie Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W vindt u een toelichting op de maatregel.

Reguleren bevoorrading

Coronaprotocol voor brede mobiliteitssector

De bevoorrading kan gereguleerd worden door venstertijden in te stellen gericht op bevoorrading in de rustige uren. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld alleen kleine voertuigen toe te laten. Hierdoor blijft er meer ruimte beschikbaar voor fietsers en/of voetgangers. In de publicatie Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16) is meer informatie te vinden over het reguleren van de bevoorrading.

Bezoekersdrukte monitoren

Monitoring van de drukte is een belangrijke randvoorwaarde voor veel maatregelen. Bij profielaanpassingen en wijzigingen aan verkeerslichten is het nodig om de hoeveelheid autoverkeer te monitoren. Maatregelen die nu mogelijk zijn door de fors afgenomen hoeveel autoverkeer, zijn wellicht bij toenemende hoeveelheid autoverkeer niet meer mogelijk. Hierdoor bestaat de kans dat maatregelen moeten worden teruggedraaid of aangepast. Meer over het monitoren van de bezoekersdrukte kunt u lezen in onderstaande publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 68)

Drukte monitor – Gemeente Utrecht

Toegang doseren en controleren

Toegangscontrole en gedoseerde toegang tot plekken waar het te druk kan worden, draagt bij aan het controleren van bezoekersstromen. Deze maatregel vergt veel inzet van handhavers en er dient rekening te worden gehouden met wachtplekken voor opvangcapaciteit. Het doseren van de toegang als maatregel wordt besproken in de onderstaande publicaties.

Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer – Ministerie van I&W (p. 15)

Checklist ‘Parkeren in de 1,5 meter samenleving’ – Spark

Voorlopig protocol: Opstart voortgezet onderwijs – CNV Onderwijs, AoB,FvOv en VO-raad

Vaarverkeer reguleren

Op sommige locaties is de doorvaartruimte (te) smal. Op deze plekken kunnen knelpunten ontstaan ten aanzien van de 1,5 meter regel. Een goede doorstroming en voldoende ruimte voor vaarverkeer zijn essentieel om dat te voorkomen. Oplossingen kunnen worden gezocht in het werken met tijdsvakken voor passagiers- en pleziervaart, het voorschrijven van vaste vaarroutes, het maken van aanpassingen bij sluizen, het invoeren van een nachtelijk vaarverbod of het (tijdelijk) verbieden van specifieke type vaartuigen als bijvoorbeeld waterfietsen. Voor meer informatie kunt u onderstaande publicaties openen.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 48, 49, 52)


Transport en bouwlogistiek

Voor goederenvervoer, afval en bouwlogistiek zijn er naast de algemene gedragsregels in principe geen extra maatregelen noodzakelijk. Deze vaartuigen kennen normaal een bemanning van een schipper en doorgaans 1 of 2 bemanningsleden, die door de omvang van het vaartuig voldoende afstand van elkaar kunnen houden. Op de wal dient er met een zichtbare strook te worden aangegeven dat er op de aangegeven locatie iets kan worden neergezet, opgehaald of dat er aangemeerd kan worden. Het tijdelijk anders gebruiken van parkeerplaatsen kan nodig zijn om voldoende ruimte te bieden voor laden en lossen op de kades. In Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 51) is meer informatie te vinden over de maatregelen voor de transport en bouwlogistiek.

>