Op drukkere dagen kan een coördinatieteam binnenstad worden ingericht. In dit team zit een crowd-management coördinator, een coördinator Toezicht en Handhaving, de politie en eventueel een vertegenwoordiger van de begeleiders/stewards. In dit team wordt periodiek informatie uitgewisseld en wordt, waar nodig, de aanpak bijgestuurd. In de publicatie Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W vindt u een toelichting op de maatregel.
De bevoorrading kan gereguleerd worden door venstertijden in te stellen gericht op bevoorrading in de rustige uren. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld alleen kleine voertuigen toe te laten. Hierdoor blijft er meer ruimte beschikbaar voor fietsers en/of voetgangers. In de publicatie Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16) is meer informatie te vinden over het reguleren van de bevoorrading.
Monitoring van de drukte is een belangrijke randvoorwaarde voor veel maatregelen. Bij profielaanpassingen en wijzigingen aan verkeerslichten is het nodig om de hoeveelheid autoverkeer te monitoren. Maatregelen die nu mogelijk zijn door de fors afgenomen hoeveel autoverkeer, zijn wellicht bij toenemende hoeveelheid autoverkeer niet meer mogelijk. Hierdoor bestaat de kans dat maatregelen moeten worden teruggedraaid of aangepast. Meer over het monitoren van de bezoekersdrukte kunt u lezen in onderstaande publicaties.
Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 68)
Drukte monitor – Gemeente Utrecht
Op sommige locaties is de doorvaartruimte (te) smal. Op deze plekken kunnen knelpunten ontstaan ten aanzien van de 1,5 meter regel. Een goede doorstroming en voldoende ruimte voor vaarverkeer zijn essentieel om dat te voorkomen. Oplossingen kunnen worden gezocht in het werken met tijdsvakken voor passagiers- en pleziervaart, het voorschrijven van vaste vaarroutes, het maken van aanpassingen bij sluizen, het invoeren van een nachtelijk vaarverbod of het (tijdelijk) verbieden van specifieke type vaartuigen als bijvoorbeeld waterfietsen. Voor meer informatie kunt u onderstaande publicaties openen.
Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 48, 49, 52)
Transport en bouwlogistiek
Voor goederenvervoer, afval en bouwlogistiek zijn er naast de algemene gedragsregels in principe geen extra maatregelen noodzakelijk. Deze vaartuigen kennen normaal een bemanning van een schipper en doorgaans 1 of 2 bemanningsleden, die door de omvang van het vaartuig voldoende afstand van elkaar kunnen houden. Op de wal dient er met een zichtbare strook te worden aangegeven dat er op de aangegeven locatie iets kan worden neergezet, opgehaald of dat er aangemeerd kan worden. Het tijdelijk anders gebruiken van parkeerplaatsen kan nodig zijn om voldoende ruimte te bieden voor laden en lossen op de kades. In Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 51) is meer informatie te vinden over de maatregelen voor de transport en bouwlogistiek.