Venstertijden geven bepaalde doelgroepen een eigen toegangsmoment. Bijvoorbeeld in een park: ouderen en andere kwetsbare groepen in de ochtend, kinderen in de middag en sporters in de avond. Hierdoor kunnen alle doelgroepen veilig genieten van bepaalde voorzieningen. Lees voor meer informatie over venstertijden de publicatie Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs.
Ruimte voor activiteiten kan worden vergroot door de daken efficiënter te gaan gebruiken. Het dakoppervlak in de stad biedt veel extra ruimte om activiteiten te ontplooien met behoud van afstand en draagt daarnaast ook bij aan de verblijfskwaliteit. Meer informatie over het anders inzetten van daken vindt u in de publicatie Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs.
De 1,5 meter richtlijn zorgt ervoor dat er rijen ontstaan bij ondernemers. Deze wachtrijen blokkeren soms de trottoirs. Het faciliteren van wachtrijen is nodig om ondernemingen bereikbaar en functioneel te houden en tegelijkertijd een veilige ruimte voor de voetganger te garanderen.
Het doel is dat wachtrijen zo weinig mogelijk de loopstroom hinderen en dus niet dwars over de straat uitwaaieren. Naast de 1,5 meter afstand tot personen in de loopstroom, moeten de wachtenden ook onderling 1,5 meter afstand kunnen bewaren. Winkeliers en gemeenten kunnen samen bekijken hoe dit voor hen te realiseren is. Onderstaande publicaties lichten deze maatregel toe.
Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 62)
Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16)
Markten
Laat bak-, ijs-, markt- en bloemenkramen op posities staan die de toeloop aankunnen en waar de wachtrij niet direct terugslaat op de straat. Maak ook afspraken met eigenaren van draaiorgels en andere straatartiesten over een standplek waar 1,5 meter afstand kan worden bewaard. Lees Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 63) en Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 22) voor meer informatie over wachtrijen bij markten.
Trottoirs worden zoveel mogelijk vrijgemaakt van objecten of objecten worden verplaatst, zodat er zoveel mogelijk effectieve loopruimte beschikbaar is. Aan winkeliers kan gevraagd worden geen borden of uitstallingen op straat neer te zetten. Daarnaast kan in drukke straten worden overwogen om straatmeubilair te verwijderen dat door de omvang en/of positie bezoekers dwingt elkaar te dicht te benaderen. Het advies is om zitplekken te behouden, als rustplaats voor ouderen en mensen die vanwege een chronische of tijdelijke beperking niet lang kunnen lopen. In onderstaande documenten worden de verschillende mogelijkheden besproken.
Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 15)
Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16,18)
Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W
Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 22)
De kans op besmetting via drukknoppen bij verkeerslichten is zeer gering. Indien er de wens is risico op besmetting via de drukknop uit te sluiten kunnen de volgende maatregelen worden genomen:
- Aanbrengen knoppen die met de elleboog of voet in te drukken zijn;
- Vervangen drukknoppen door infrarood detectie;
- Verwijderen of buiten werking stellen van drukknoppen.
De volgende publicaties lichten de maatregel toe.
Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 22)
Toolbox duurzame mobiliteit – Vlaamse Overheid
De ‘reguliere’ plaatsing van terrassen neemt vaak veel voetgangersruimte in, waardoor het nodig kan zijn terrassen tijdelijk te verplaatsen of te verkleinen. Met creatieve oplossingen kan soms toch ruimte worden geboden aan terrassen. Ook het vergroten van bestaande terrassen op locaties met veel ruimte, zoals pleinen, kan ondernemers helpen. Aanvullende informatie over deze maatregel vindt u in onderstaande publicaties.
Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 64)
Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 17)
Circulaire vlonders plaatsen – Gemeente Rotterdam
Het buitencafé
Creëer meer ruimte voor de lokale horeca door stukken ongebruikte openbare ruimte tijdelijk in gebruik te stellen als terrasruimte. Het buitencafé wordt besproken in Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs.
Terrasvlonders
Terrasvlonders of parklets worden in verschillende steden ingezet om parkeerplaatsen tijdelijk te gebruiken als terras. Door de terrassen naar de straat te verplaatsen ontstaat er daarnaast meer ruimte op de stoep voor voetgangers. De publicatie Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs geeft toelichting op het inzetten van terrasvlonders.
Overige publicaties met betrekking tot het ruimte maken voor terrassen:
Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W
Ondernemen en coronavirus – Gemeente Nijmegen
Toolbox duurzame mobiliteit – Vlaamse Overheid
Richtlijnen voor uitbreiding terrassen horeca in openbaar gebied – Gemeente Meierijstad
Tijdelijke zitplekken kunnen helpen om de drukte te spreiden. Denk aan boomstronken die als tijdelijke bankjes kunnen fungeren of aan kunstprojecten. De zitplekken bieden ruimte voor een rustmoment in de openbare ruimte en stimuleren uitwisseling en interactie. In de publicaties Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 65) en Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs vindt u hierover meer uitleg.
Door de 1,5 meter regel zijn de huidige opstelstroken voor fietsers en voetgangers veelal te klein. Minimaal het dubbele aantal vierkante meters is nodig voor fietsers om zich met voldoende afstand tot andere fietsers op te stellen. De opstelruimtes kunnen worden verruimd door een naastgelegen rijstrook aan het autoverkeer te onttrekken. Voor voetgangers bestaat vaak de optie om het naastgelegen fietspad aan hen ter beschikking te stellen en de fietsers te verplaatsen naar de rijbaan.
Het verruimen van de opstelruimte kan ook worden gerealiseerd door de vluchtheuvel te betrekken bij de opstelruimte. Om deze te betrekken zijn vaak grote infrastructurele aanpassingen noodzakelijk. Een eenvoudigere maatregel is de te houden afstand aangeven door middel van markering. In onderstaande publicaties leest u meer over het verruimen van opstelstroken voor fietsers en voetgangers.
Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 33)
Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 20)
Toolbox duurzame mobiliteit – Vlaamse Overheid
Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs