Verkeersruimte anders gebruiken

Zo lang de intensiteiten van het autoverkeer lager liggen dan voorheen, kan de ruimte voor rijdend autoverkeer tijdelijk worden ingezet voor andere doeleinden. Denk hierbij aan mogelijkheden voor fietsers, autoparkeren of fietsparkeren. Ook kan de verkeersruimte tijdelijk worden omgevormd tot verblijfsruimte, zodat bewoners voor hun deur kunnen verblijven en/of recreëren. Dit kan worden uitgevoerd door het plaatsen van bebording, afzettingen en/of objecten. De publicaties Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 24, 58), Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 18, 19) en Toolbox duurzame mobiliteit – Vlaamse Overheid voorzien in meer informatie over deze maatregel in het algemeen.

Als gevolg van het anders gebruiken van de verkeersruimte kan het nodig zijn om autoroutes te herzien.


Fietsers naar rijbaan verplaatsen

Bij fietspaden is er vaak geen eenvoudige mogelijkheid deze (tijdelijk) te verbreden. Door fietsers toe te staan de rijbaan, ontstaat er meer ruimte voor fietsers. Onderstaande publicaties voorzien in toelichting.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 24, 30)

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 24)


Verplicht fietspad omzetten in onverplicht fietspad

Het omzetten van verplicht fietspad naar onverplicht fietspad biedt met name snelle fietsers de mogelijkheid om uit te wijken naar de rijbaan. Daarnaast mogen snorfietsers geen gebruik maken van het onverplichte fietspad. Deze maatregel is vooral geschikt als de snelheid en de intensiteit van het autoverkeer op de rijbaan beperkt is. Door middel van bebording of markering moet aan de automobilisten duidelijk worden gemaakt dat fietsers ook van de rijbaan gebruik mogen maken. Deze maatregel wordt besproken op pagina 23 van Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 23).


Tweerichtingsfietspad omzetten in eenrichtingsfietspad

Door het aanpassen van een tweerichtingenfietspad naar een eenrichtingsfietspad kan het aantal ontmoetingen op een fietspad sterk worden beperkt. Er moet wel een goed alternatief aanwezig zijn voor de opgeheven fietsrichting, om ‘spookfietsen’ te voorkomen. Op pagina 24 van Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 24) vindt u hierover meer uitleg.


Verplicht bromfietspad tijdelijk omzetten in verplicht fietspad

Door het toepassen van deze maatregel mogen bromfietsers geen gebruik meer maken van het fietspad, waardoor het aantal inhaalbewegingen wordt beperkt. Op de rijbaan moeten daarbij maatregelen worden genomen om automobilisten te attenderen op de aanwezigheid van bromfietsers. Lees Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 23) voor meer uitleg.


Busbaan tijdelijk openstellen voor (snelle) fietsers

Busbanen kunnen worden opengesteld voor (snelle) fietsers, eventueel in combinatie met een onverplicht fietspad. Een maximumsnelheid van 30 km/uur voor het busverkeer is in deze situatie wenselijk. De publicatie Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 24) voorziet u van meer informatie over het openstellen van de busbaan voor fietsers.


Superblock

Het superblock-concept uit Barcelona gaat uit van meer hiërarchie in het stratennetwerk. Het doorgaande verkeer wordt tot de buitenste straten van het blok beperkt. De binnenste straten van het blok zijn voorbehouden aan bestemmingsverkeer. Hierdoor ontstaat meer ruimte om te verblijven, te fietsen of te lopen. Het superblock-concept wordt in de volgende pulicatie besproken: Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs.


Schoolstraat

Straten bij scholen kunnen worden aangewezen als (tijdelijke) schoolstraten. Dat betekent dat auto’s niet langer zijn toegestaan bij aanvang en einde van de schooldag. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor fietsers en voetgangers. U kunt meer lezen over het instellen van een schoolstraat in onderstaande publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 58)

Autovrije schoolstraten om lopen en fietsen te stimuleren – Edinburgh Napier University


Tijdelijke woonerven en leefstraten

Drukke straten kunnen tijdelijk worden omgevormd tot woonerven. Op een erf mogen voetgangers gebruik maken van de gehele breedte van de rijbaan. Bovendien geldt een maximumsnelheid van 15 km/uur en mogen motorvoertuigen alleen geparkeerd worden op plekken die met een P gemarkeerd zijn. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor fietsers, voetgangers en spelende kinderen. 

Leefstraten zijn straten die tijdelijk autoluw of autoloos worden gemaakt en een nieuwe invulling krijgen. Buurtbewoners krijgen de mogelijkheid hun straat op een creatieve en leefbare manier in te richten. Zo ontstaat meer ruimte voor verblijven. In de publicaties hieronder worden deze maatregelen beschreven.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 58)

Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs

Toolbox duurzame mobiliteit – Vlaamse Overheid

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 18)


Overige publicaties met betrekking tot het anders gebruiken van de verkeersruimte:

Hoe het niet moet: Verkeerschaos in de jan Pieter Heijestraat – Het Gewilde Westen

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

De straat als (tijdelijke) sportaccommodatie – Alles over sport

Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 22)

Consequenties 1,5 m samenleving voor verkeersmaatregelen bij wegwerkzaamheden – CROW

Corona legt nog meer druk op de binnenstad: wat zijn slimme (tijdelijke) maatregelen? – Brainport Smart Mobility

Communiceren en in communicatiemateriaal voorzien

Heldere communicatie over afspraken en communicatie-uitingen gericht op gedragsverandering zijn noodzakelijk om het pakket aan maatregelen succesvol door te voeren. In aansluiting op brede communicatie op rijks- en gemeenteniveau kunnen ook middelen worden ingezet om gewenst gedrag bij lokale knelpunten te stimuleren. Opties daarbij zijn het gebruik van tekstkarren, billboards, borden, pijlen/lijnen/markeringen op de bestrating, stickers etc. In onderstaande publicaties vindt u meer informatie over deze maatregel.

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 8)

Toolkit ‘Verantwoord onderweg’ – Rijksoverheid

Toolkit ‘verantwoord naar school’ – Rijksoverheid

Corona impact voor fietsers en voetgangers – XTNT


Gedragsregels communiceren (fietsers op smalle fietspaden)

Op smalle fietspaden (<2,50 meter) kan een inhaalverbod worden gecommuniceerd om fietsers erop te attenderen dat het bij inhalen niet mogelijk is om 1,5 meter afstand te bewaren. Op andere locaties, zoals bij kruispunten, kan het attenderen op afstand houden een goede maatregel zijn. Om deze maatregelen effectief te laten zijn moet dit worden gecombineerd met een brede communicatiecampagne gericht op gedragsbeïnvloeding. Een toelichting op deze maatregel wordt gegeven in de volgende publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 34)


Buitenspeelregels communiceren

De branchevereniging Spelen & Bewegen heeft een communicatiepakket voor gemeenten gepubliceerd met 8 spe(e)lregels voor samen spelen op speelplekken. Met het communicatiepakket kunnen deze spe(e)lregels eenvoudig worden gecommuniceerd. In de publicatie Spe(e)lregels voor speelplekken – branchevereniging Spelen en bewegen leest u meer over buitenspeelregels.


Overige publicaties met betrekking tot communicatie:

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 69)

Ervaringen van de communicatie afdeling – Gemeente Katwijk

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 23)

Toolbox duurzame mobiliteit – Vlaamse Overheid

Verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer – Ministerie van I&W (p. 8)

Checklist ‘Parkeren in de 1,5 meter samenleving’ – Spark

Parkeerterreinen anders inzetten

Door parkeren op parkeerstroken of in parkeervakken te verbieden komt er ruimte vrij voor voetgangers of andere zaken. Het is dan wel van belang dat er op niet al te grote afstand (tijdelijke) alternatieve parkeerruimte beschikbaar is. Voor toelichting op de maatregel kunt u de volgende documenten raadplegen:

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 18)

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 18).


Terrasvlonders

Terrasvlonders of parklets worden in verschillende steden ingezet om parkeerplaatsen tijdelijk te gebruiken als terras, openbaar groen, als fietsenstalling of voor extra straatmeubilair. Door de terrassen naar de straat te verplaatsen ontstaat meer ruimte op de stoep voor voetgangers. Zie ook de maatregel ‘Meer ruimte vrijmaken voor terrassen’. In de publicatie Circulaire vlonders plaatsen – Gemeente Rotterdam wordt de maatregel uitgebreid besproken.


Drive-in bioscoop faciliteren

Een drive-in bioscoop is relatief eenvoudig te realiseren op praktisch elk terrein. Ook parkeerterreinen zijn hiervoor uitstekend geschikt. In de publicatie Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs vindt u meer informatie over de drive-in bioscoop.


Overige publicaties met betrekking tot het anders inzetten van parkeerterreinen:

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Alternatieve parkeergelegenheid aanwijzen

Een aantal maatregelen leidt tot afname van het aantal beschikbare autoparkeerplaatsen. Om dit mogelijk te maken in gebieden waar de parkeerdruk al hoog is, moeten er meer alternatieven voor autoparkeren worden georganiseerd voor bewoners, werknemers en/of bezoekers. Dit kan bijvoorbeeld door het aanwijzen van alternatieve parkeermogelijkheden in de vorm P+R’s of parkeergarages. U leest er meer over in de volgende publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 45, 68)

Checklist ‘Parkeren in de 1,5 meter samenleving’ – Spark

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 25)

Mogelijkheden voor vergunninghouders om auto in een ander rayongebied te parkeren verruimen

Door de mogelijkheden voor vergunninghouders om hun auto in andere rayons te parkeren ter verruimen, ontstaat er ruimte om een andere invulling te geven aan parkeerplaatsen. Meer informatie vindt u in de publicatie Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 26). Zie voor de mogelijkheden ook de maatregel ‘Parkeerterreinen anders inzetten’.

Bezoekersdrukte monitoren

Monitoring van de drukte is een belangrijke randvoorwaarde voor veel maatregelen. Bij profielaanpassingen en wijzigingen aan verkeerslichten is het nodig om de hoeveelheid autoverkeer te monitoren. Maatregelen die nu mogelijk zijn door de fors afgenomen hoeveel autoverkeer, zijn wellicht bij toenemende hoeveelheid autoverkeer niet meer mogelijk. Hierdoor bestaat de kans dat maatregelen moeten worden teruggedraaid of aangepast. Meer over het monitoren van de bezoekersdrukte kunt u lezen in onderstaande publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 68)

Drukte monitor – Gemeente Utrecht

Bewoners gratis parkeerabonnementen aanbieden

Bewoners van de binnenstad een (tijdelijk) gratis abonnement aanbieden voor een parkeergarage, bewaakte fietsenstalling of buurtstalling is een mogelijke maatregel om meer ruimte te kunnen maken. Zo kunnen bewoners van de binnenstad met een parkeervergunning bijvoorbeeld tijdelijk gratis gebruik maken van een parkeergarage aan de rand van een centrum. Hierdoor ontstaat er in de binnenstad meer ruimte voor voetgangers en fietsers of om te verblijven. Lees meer over deze informatie in de publicatie Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 26).

Toegang doseren en controleren

Toegangscontrole en gedoseerde toegang tot plekken waar het te druk kan worden, draagt bij aan het controleren van bezoekersstromen. Deze maatregel vergt veel inzet van handhavers en er dient rekening te worden gehouden met wachtplekken voor opvangcapaciteit. Het doseren van de toegang als maatregel wordt besproken in de onderstaande publicaties.

Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer – Ministerie van I&W (p. 15)

Checklist ‘Parkeren in de 1,5 meter samenleving’ – Spark

Voorlopig protocol: Opstart voortgezet onderwijs – CNV Onderwijs, AoB,FvOv en VO-raad

>