Bewoners van de binnenstad een (tijdelijk) gratis abonnement aanbieden voor een parkeergarage, bewaakte fietsenstalling of buurtstalling is een mogelijke maatregel om meer ruimte te kunnen maken. Zo kunnen bewoners van de binnenstad met een parkeervergunning bijvoorbeeld tijdelijk gratis gebruik maken van een parkeergarage aan de rand van een centrum. Hierdoor ontstaat er in de binnenstad meer ruimte voor voetgangers en fietsers of om te verblijven. Lees meer over deze informatie in de publicatie Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 26).
Locatie / bestemmingen: Winkels en (super)markten
Venstertijden instellen voor bepaalde doelgroepen
Venstertijden geven bepaalde doelgroepen een eigen toegangsmoment. Bijvoorbeeld in een park: ouderen en andere kwetsbare groepen in de ochtend, kinderen in de middag en sporters in de avond. Hierdoor kunnen alle doelgroepen veilig genieten van bepaalde voorzieningen. Lees voor meer informatie over venstertijden de publicatie Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs.
Toegang doseren en controleren
Toegangscontrole en gedoseerde toegang tot plekken waar het te druk kan worden, draagt bij aan het controleren van bezoekersstromen. Deze maatregel vergt veel inzet van handhavers en er dient rekening te worden gehouden met wachtplekken voor opvangcapaciteit. Het doseren van de toegang als maatregel wordt besproken in de onderstaande publicaties.
Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs
Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W
Verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer – Ministerie van I&W (p. 15)
Checklist ‘Parkeren in de 1,5 meter samenleving’ – Spark
Voorlopig protocol: Opstart voortgezet onderwijs – CNV Onderwijs, AoB,FvOv en VO-raad
Wachtrijen faciliteren
De 1,5 meter richtlijn zorgt ervoor dat er rijen ontstaan bij ondernemers. Deze wachtrijen blokkeren soms de trottoirs. Het faciliteren van wachtrijen is nodig om ondernemingen bereikbaar en functioneel te houden en tegelijkertijd een veilige ruimte voor de voetganger te garanderen.
Het doel is dat wachtrijen zo weinig mogelijk de loopstroom hinderen en dus niet dwars over de straat uitwaaieren. Naast de 1,5 meter afstand tot personen in de loopstroom, moeten de wachtenden ook onderling 1,5 meter afstand kunnen bewaren. Winkeliers en gemeenten kunnen samen bekijken hoe dit voor hen te realiseren is. Onderstaande publicaties lichten deze maatregel toe.
Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 62)
Markten
Laat bak-, ijs-, markt- en bloemenkramen op posities staan die de toeloop aankunnen en waar de wachtrij niet direct terugslaat op de straat. Maak ook afspraken met eigenaren van draaiorgels en andere straatartiesten over een standplek waar 1,5 meter afstand kan worden bewaard. Lees Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 63) en Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 22) voor meer informatie over wachtrijen bij markten.
Trottoir vrijmaken van objecten
Trottoirs worden zoveel mogelijk vrijgemaakt van objecten of objecten worden verplaatst, zodat er zoveel mogelijk effectieve loopruimte beschikbaar is. Aan winkeliers kan gevraagd worden geen borden of uitstallingen op straat neer te zetten. Daarnaast kan in drukke straten worden overwogen om straatmeubilair te verwijderen dat door de omvang en/of positie bezoekers dwingt elkaar te dicht te benaderen. Het advies is om zitplekken te behouden, als rustplaats voor ouderen en mensen die vanwege een chronische of tijdelijke beperking niet lang kunnen lopen. In onderstaande documenten worden de verschillende mogelijkheden besproken.
Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 15)
Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W
Handhaven en toezien op naleving regels
Toezicht en handhaving zijn noodzakelijk bij veel van de maatregelen, zowel richting verkeersgedrag als richting ondernemers en recreanten.
Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 69)
Corona impact voor fietsers en voetgangers – XTNT
Checklist ‘Parkeren in de 1,5 meter samenleving’ – Spark
Verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer – Ministerie van I&W (p. 10)
Extra openbare zitgelegenheden plaatsen
Tijdelijke zitplekken kunnen helpen om de drukte te spreiden. Denk aan boomstronken die als tijdelijke bankjes kunnen fungeren of aan kunstprojecten. De zitplekken bieden ruimte voor een rustmoment in de openbare ruimte en stimuleren uitwisseling en interactie. In de publicaties Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 65) en Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs vindt u hierover meer uitleg.