Communiceren en in communicatiemateriaal voorzien

Heldere communicatie over afspraken en communicatie-uitingen gericht op gedragsverandering zijn noodzakelijk om het pakket aan maatregelen succesvol door te voeren. In aansluiting op brede communicatie op rijks- en gemeenteniveau kunnen ook middelen worden ingezet om gewenst gedrag bij lokale knelpunten te stimuleren. Opties daarbij zijn het gebruik van tekstkarren, billboards, borden, pijlen/lijnen/markeringen op de bestrating, stickers etc. In onderstaande publicaties vindt u meer informatie over deze maatregel.

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 8)

Toolkit ‘Verantwoord onderweg’ – Rijksoverheid

Toolkit ‘verantwoord naar school’ – Rijksoverheid

Corona impact voor fietsers en voetgangers – XTNT


Gedragsregels communiceren (fietsers op smalle fietspaden)

Op smalle fietspaden (<2,50 meter) kan een inhaalverbod worden gecommuniceerd om fietsers erop te attenderen dat het bij inhalen niet mogelijk is om 1,5 meter afstand te bewaren. Op andere locaties, zoals bij kruispunten, kan het attenderen op afstand houden een goede maatregel zijn. Om deze maatregelen effectief te laten zijn moet dit worden gecombineerd met een brede communicatiecampagne gericht op gedragsbeïnvloeding. Een toelichting op deze maatregel wordt gegeven in de volgende publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 34)


Buitenspeelregels communiceren

De branchevereniging Spelen & Bewegen heeft een communicatiepakket voor gemeenten gepubliceerd met 8 spe(e)lregels voor samen spelen op speelplekken. Met het communicatiepakket kunnen deze spe(e)lregels eenvoudig worden gecommuniceerd. In de publicatie Spe(e)lregels voor speelplekken – branchevereniging Spelen en bewegen leest u meer over buitenspeelregels.


Overige publicaties met betrekking tot communicatie:

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 69)

Ervaringen van de communicatie afdeling – Gemeente Katwijk

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 23)

Toolbox duurzame mobiliteit – Vlaamse Overheid

Verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer – Ministerie van I&W (p. 8)

Checklist ‘Parkeren in de 1,5 meter samenleving’ – Spark

Scenario’s opstellen voor drukke dagen

Op drukkere dagen kan een coördinatieteam binnenstad worden ingericht. In dit team zit een crowd-management coördinator, een coördinator Toezicht en Handhaving, de politie en eventueel een vertegenwoordiger van de begeleiders/stewards. In dit team wordt periodiek informatie uitgewisseld en wordt, waar nodig, de aanpak bijgestuurd. In de publicatie Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W vindt u een toelichting op de maatregel.

Begeleiders/stewards inzetten

Wanneer knelpunten zich alleen op drukke piekmomenten voordoen, kan de inzet van begeleiders helpen om te stimuleren dat mensen zich zo gaan gedragen dat de 1,5 meter regel kan worden nageleefd. Daarnaast draagt het bij aan de effectiviteit van andere genomen maatregelen. Lees onderstaande publicaties voor meer informatie.

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16)

Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 26)

Verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer – Ministerie van I&W (p. 15)


Verkeersregelaars inzetten

De inzet van verkeersregelaars kan ondersteunend zijn bij tijdelijke maatregelen op straat, zoals het op piekmomenten afsluiten van rijbanen voor autoverkeer, fietspaden of parkeervoorzieningen. In de publicatie Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 20) wordt het inzetten van verkeersregelaars besproken.


Overige publicaties met betrekking tot het inzetten van begeleiders/stewards:

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Handreiking signing & routing, – DOVA (p. 1)

Voorlopig protocol: Opstart voortgezet onderwijs – CNV Onderwijs, AoB,FvOv en VO-raad

Marktopzet anders indelen

Markten zijn een belangrijk onderdeel van de stedelijke economie en van het stedelijk leven. Er moet worden voorkomen dat er door drukte groepsvorming ontstaat.  Dit kan mogelijk worden voorkomen door het marktterrein te vergroten of door een marktterrein op meer dagen van de week te gebruiken. Daardoor kunnen zowel bezoekers als de marktondernemers beter worden gespreid. Meer informatie over deze maatregel vindt u in onderstaande publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam

Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs

Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 22)


Micromarkten

Het organiseren van micromarkten tijdens de lockdown kan bijdragen aan het voorkomen van een grote concentratie aan mensen. Het is een alternatief voor de grote gecentraliseerde versmarkt, in de vorm van een netwerk van hyper lokale micromarkten. Door de markt naar de mensen toe te brengen worden verplaatsingen naar de binnenstad voorkomen. Het begrip micromarkten komt aan bod in de publicatie Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs.

>