Nieuwe route implementeren

Eenrichtingsverkeer voetgangers

Om conflicten tussen tegemoetkomende voetgangers te voorkomen, kan eenrichtingsverkeer worden ingesteld. Een belangrijke voorwaarde is dat er voor de tegenrichting een goede alternatieve route beschikbaar is.  Daarnaast is eenrichtingsverkeer voor bewoners en bezoekers tegen natuurlijk en zal niet door iedereen worden geaccepteerd. Er moet dan ook voor worden gezorgd dat de omleidingen kort zijn en dat men goed wordt geïnformeerd. Meer informatie over de maatregel is te vinden in de volgende publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 16)

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16)


Scheiden verkeersstromen

Om drukte, in bijvoorbeeld winkelstraten, in goede banen te leiden, kan een winkelstraat in tweeën worden gedeeld. Doe dit alleen als er aan beide zijden voldoende ruimte is om twee stromen elkaar te laten passeren. Met markering wordt de looprichting aangegeven.

Daarnaast is het mogelijk, als een voetgangersstraat behalve door bestemmingsverkeer ook wordt gebruik door doorgaand voetgangersverkeer, de doorgaande stroom via een andere route te faciliteren. Indien hier niet voldoende ruimte voor aanwezig is, kan hiervoor wellicht ruimte worden gemaakt door de ruimte voor autoverkeer, fietsverkeer of geparkeerde auto’s anders te benutten. Zie daarvoor ook de maatregel ‘Voetgangers meer ruimte geven’. Onderstaande publicaties richten deze maatregel toe.

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16)


Rechts aanhouden

Voetgangers en/of winkelend publiek kan gevraagd worden om zoveel mogelijk rechts aan te houden. Dit kan ondersteund worden met bijvoorbeeld stickers, belijning of borden. Zie voor meer informatie Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16).


Schoolpleinen

Het schoolplein wordt ingericht in banen om voetgangers, op afstand van elkaar, te laten doorstromen. De publicatie Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs geeft hierover meer uitleg.


Oversteekplekken markeren

Indien een winkelstraat in tweeën is gedeeld en met markering de looprichting is aangegeven, moeten oversteekpunten worden aangegeven bij iedere kruising, zijstraat en om de 25 meter. Hiermee wordt voorkomen dat bezoekers noodgedwongen de doorgetrokken streep moeten oversteken. In Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 22) wordt deze maatregel besproken.


Overige publicaties met betrekking tot het implementeren van nieuwe routes:

Ervaringen van de communicatie afdeling – Gemeente Katwijk

Consequenties 1,5 m samenleving voor verkeersmaatregelen bij wegwerkzaamheden – CROW

Corona impact voor fietsers en voetgangers – XTNT

Voorlopig protocol: Opstart voortgezet onderwijs – CNV Onderwijs, AoB,FvOv en VO-raad

Corona legt nog meer druk op de binnenstad: wat zijn slimme (tijdelijke) maatregelen? – Brainport Smart Mobility

Verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer – Ministerie van I&W

Scenario’s opstellen voor drukke dagen

Op drukkere dagen kan een coördinatieteam binnenstad worden ingericht. In dit team zit een crowd-management coördinator, een coördinator Toezicht en Handhaving, de politie en eventueel een vertegenwoordiger van de begeleiders/stewards. In dit team wordt periodiek informatie uitgewisseld en wordt, waar nodig, de aanpak bijgestuurd. In de publicatie Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W vindt u een toelichting op de maatregel.

Marktopzet anders indelen

Markten zijn een belangrijk onderdeel van de stedelijke economie en van het stedelijk leven. Er moet worden voorkomen dat er door drukte groepsvorming ontstaat.  Dit kan mogelijk worden voorkomen door het marktterrein te vergroten of door een marktterrein op meer dagen van de week te gebruiken. Daardoor kunnen zowel bezoekers als de marktondernemers beter worden gespreid. Meer informatie over deze maatregel vindt u in onderstaande publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam

Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs

Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 22)


Micromarkten

Het organiseren van micromarkten tijdens de lockdown kan bijdragen aan het voorkomen van een grote concentratie aan mensen. Het is een alternatief voor de grote gecentraliseerde versmarkt, in de vorm van een netwerk van hyper lokale micromarkten. Door de markt naar de mensen toe te brengen worden verplaatsingen naar de binnenstad voorkomen. Het begrip micromarkten komt aan bod in de publicatie Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs.

Wachtgebieden omgeving OV-haltes inrichten

Veel haltes zijn niet voldoende ruim opgezet om wachtende reizigers conform de 1,5 meter richtlijn op te stellen. Om te waarborgen dat reizigers afstand van elkaar kunnen houden, kan een deel van de naastgelegen openbare ruimte worden ingezet als wachtgebied. Het wachtgebied wordt met visuele middelen afgebakend van de rest van de openbare ruimte. In onderstaande publicaties vindt u meer uitleg over deze maatregel.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 38, 39)

Handreiking signing & routing, – DOVA (p. 1)


Aanpassingen rond veerponten

De reguliere aanlandingen bij ponten bieden niet voldoende ruimte om wachtende passagiers conform de 1,5 meter richtlijn op te laten stellen. Om dit wel mogelijk te maken, kan een deel van de naastgelegen openbare ruimte als wachtruimte worden ingezet. Dit vraagt om aanpassingen in de openbare ruimte. Lees de Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 50) voor toelichting op de aanpassingen rond veerponten.

Vaarverkeer reguleren

Op sommige locaties is de doorvaartruimte (te) smal. Op deze plekken kunnen knelpunten ontstaan ten aanzien van de 1,5 meter regel. Een goede doorstroming en voldoende ruimte voor vaarverkeer zijn essentieel om dat te voorkomen. Oplossingen kunnen worden gezocht in het werken met tijdsvakken voor passagiers- en pleziervaart, het voorschrijven van vaste vaarroutes, het maken van aanpassingen bij sluizen, het invoeren van een nachtelijk vaarverbod of het (tijdelijk) verbieden van specifieke type vaartuigen als bijvoorbeeld waterfietsen. Voor meer informatie kunt u onderstaande publicaties openen.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 48, 49, 52)


Transport en bouwlogistiek

Voor goederenvervoer, afval en bouwlogistiek zijn er naast de algemene gedragsregels in principe geen extra maatregelen noodzakelijk. Deze vaartuigen kennen normaal een bemanning van een schipper en doorgaans 1 of 2 bemanningsleden, die door de omvang van het vaartuig voldoende afstand van elkaar kunnen houden. Op de wal dient er met een zichtbare strook te worden aangegeven dat er op de aangegeven locatie iets kan worden neergezet, opgehaald of dat er aangemeerd kan worden. Het tijdelijk anders gebruiken van parkeerplaatsen kan nodig zijn om voldoende ruimte te bieden voor laden en lossen op de kades. In Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 51) is meer informatie te vinden over de maatregelen voor de transport en bouwlogistiek.

Autoroutes herzien

Door alle mogelijke maatregelen die genomen kunnen worden, zoals het verplaatsen van fietsers en voetgangers naar de rijbaan, kan het voorkomen dat er tijdelijk nieuwe vitale autoroutes nodig zijn. Deze routes hebben als doel om de bereikbaarheid van de stad te garanderen en het verkeer op de meest geschikte wegen te concentreren. Op de routes die buiten deze belangrijke routes vallen kan aan maatregelen voor een tijdelijke herverdeling van de openbare ruimte gedacht worden. Deze maatregel heeft dus samenhang met de wens voor andere maatregelen. De Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 43/44) en Consequenties 1,5 m samenleving voor verkeersmaatregelen bij wegwerkzaamheden – CROW geven uitleg over deze maatregel. Onderstaande maatregelen houden verband met deze maatregel.

>