Communiceren en in communicatiemateriaal voorzien

Heldere communicatie over afspraken en communicatie-uitingen gericht op gedragsverandering zijn noodzakelijk om het pakket aan maatregelen succesvol door te voeren. In aansluiting op brede communicatie op rijks- en gemeenteniveau kunnen ook middelen worden ingezet om gewenst gedrag bij lokale knelpunten te stimuleren. Opties daarbij zijn het gebruik van tekstkarren, billboards, borden, pijlen/lijnen/markeringen op de bestrating, stickers etc. In onderstaande publicaties vindt u meer informatie over deze maatregel.

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 8)

Toolkit ‘Verantwoord onderweg’ – Rijksoverheid

Toolkit ‘verantwoord naar school’ – Rijksoverheid

Corona impact voor fietsers en voetgangers – XTNT


Gedragsregels communiceren (fietsers op smalle fietspaden)

Op smalle fietspaden (<2,50 meter) kan een inhaalverbod worden gecommuniceerd om fietsers erop te attenderen dat het bij inhalen niet mogelijk is om 1,5 meter afstand te bewaren. Op andere locaties, zoals bij kruispunten, kan het attenderen op afstand houden een goede maatregel zijn. Om deze maatregelen effectief te laten zijn moet dit worden gecombineerd met een brede communicatiecampagne gericht op gedragsbeïnvloeding. Een toelichting op deze maatregel wordt gegeven in de volgende publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 34)


Buitenspeelregels communiceren

De branchevereniging Spelen & Bewegen heeft een communicatiepakket voor gemeenten gepubliceerd met 8 spe(e)lregels voor samen spelen op speelplekken. Met het communicatiepakket kunnen deze spe(e)lregels eenvoudig worden gecommuniceerd. In de publicatie Spe(e)lregels voor speelplekken – branchevereniging Spelen en bewegen leest u meer over buitenspeelregels.


Overige publicaties met betrekking tot communicatie:

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 69)

Ervaringen van de communicatie afdeling – Gemeente Katwijk

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 23)

Toolbox duurzame mobiliteit – Vlaamse Overheid

Verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer – Ministerie van I&W (p. 8)

Checklist ‘Parkeren in de 1,5 meter samenleving’ – Spark

Samenwerking met aanbieders (deel)mobiliteit intensiveren

Deelmobiliteit biedt kansen voor mensen die (tijdelijk) niet van het ov-gebruik willen of kunnen maken. De coronacrisis heeft geleid tot een aanzienlijke stijging van de verkoop van tweedehandsauto’s. Het zou wenselijker zijn als de voormalige ov-reiziger tijdelijk uitwijkt naar een deelauto. De kans op terugkeer naar het openbaar vervoer is dan groter. Meer informatie over deze maatregel vindt u in onderstaande publicaties.

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 26)

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Parkeerterreinen anders inzetten

Door parkeren op parkeerstroken of in parkeervakken te verbieden komt er ruimte vrij voor voetgangers of andere zaken. Het is dan wel van belang dat er op niet al te grote afstand (tijdelijke) alternatieve parkeerruimte beschikbaar is. Voor toelichting op de maatregel kunt u de volgende documenten raadplegen:

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 18)

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 18).


Terrasvlonders

Terrasvlonders of parklets worden in verschillende steden ingezet om parkeerplaatsen tijdelijk te gebruiken als terras, openbaar groen, als fietsenstalling of voor extra straatmeubilair. Door de terrassen naar de straat te verplaatsen ontstaat meer ruimte op de stoep voor voetgangers. Zie ook de maatregel ‘Meer ruimte vrijmaken voor terrassen’. In de publicatie Circulaire vlonders plaatsen – Gemeente Rotterdam wordt de maatregel uitgebreid besproken.


Drive-in bioscoop faciliteren

Een drive-in bioscoop is relatief eenvoudig te realiseren op praktisch elk terrein. Ook parkeerterreinen zijn hiervoor uitstekend geschikt. In de publicatie Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs vindt u meer informatie over de drive-in bioscoop.


Overige publicaties met betrekking tot het anders inzetten van parkeerterreinen:

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Alternatieve parkeergelegenheid aanwijzen

Een aantal maatregelen leidt tot afname van het aantal beschikbare autoparkeerplaatsen. Om dit mogelijk te maken in gebieden waar de parkeerdruk al hoog is, moeten er meer alternatieven voor autoparkeren worden georganiseerd voor bewoners, werknemers en/of bezoekers. Dit kan bijvoorbeeld door het aanwijzen van alternatieve parkeermogelijkheden in de vorm P+R’s of parkeergarages. U leest er meer over in de volgende publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 45, 68)

Checklist ‘Parkeren in de 1,5 meter samenleving’ – Spark

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 25)

Mogelijkheden voor vergunninghouders om auto in een ander rayongebied te parkeren verruimen

Door de mogelijkheden voor vergunninghouders om hun auto in andere rayons te parkeren ter verruimen, ontstaat er ruimte om een andere invulling te geven aan parkeerplaatsen. Meer informatie vindt u in de publicatie Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 26). Zie voor de mogelijkheden ook de maatregel ‘Parkeerterreinen anders inzetten’.

Bezoekersdrukte monitoren

Monitoring van de drukte is een belangrijke randvoorwaarde voor veel maatregelen. Bij profielaanpassingen en wijzigingen aan verkeerslichten is het nodig om de hoeveelheid autoverkeer te monitoren. Maatregelen die nu mogelijk zijn door de fors afgenomen hoeveel autoverkeer, zijn wellicht bij toenemende hoeveelheid autoverkeer niet meer mogelijk. Hierdoor bestaat de kans dat maatregelen moeten worden teruggedraaid of aangepast. Meer over het monitoren van de bezoekersdrukte kunt u lezen in onderstaande publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 68)

Drukte monitor – Gemeente Utrecht

Bewoners gratis parkeerabonnementen aanbieden

Bewoners van de binnenstad een (tijdelijk) gratis abonnement aanbieden voor een parkeergarage, bewaakte fietsenstalling of buurtstalling is een mogelijke maatregel om meer ruimte te kunnen maken. Zo kunnen bewoners van de binnenstad met een parkeervergunning bijvoorbeeld tijdelijk gratis gebruik maken van een parkeergarage aan de rand van een centrum. Hierdoor ontstaat er in de binnenstad meer ruimte voor voetgangers en fietsers of om te verblijven. Lees meer over deze informatie in de publicatie Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 26).

Toegang doseren en controleren

Toegangscontrole en gedoseerde toegang tot plekken waar het te druk kan worden, draagt bij aan het controleren van bezoekersstromen. Deze maatregel vergt veel inzet van handhavers en er dient rekening te worden gehouden met wachtplekken voor opvangcapaciteit. Het doseren van de toegang als maatregel wordt besproken in de onderstaande publicaties.

Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer – Ministerie van I&W (p. 15)

Checklist ‘Parkeren in de 1,5 meter samenleving’ – Spark

Voorlopig protocol: Opstart voortgezet onderwijs – CNV Onderwijs, AoB,FvOv en VO-raad

Maximumsnelheid autoverkeer aanpassen

Coronaprotocol voor brede mobiliteitssector

Een maximumsnelheid van 30 km/uur in de stad maakt het makkelijker om fietsers en gemotoriseerd verkeer te mengen. Fietsers kunnen bij deze snelheid gebruik maken van de rijbaan, waardoor er meer ruimte ontstaat voor voetgangers. Meer informatie over deze maatregel vindt u in onderstaande publicaties.

Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Drukknoppen verwijderen bij verkeerslichten

De kans op besmetting via drukknoppen bij verkeerslichten is zeer gering. Indien er de wens is risico op besmetting via de drukknop uit te sluiten kunnen de volgende maatregelen worden genomen:

  • Aanbrengen knoppen die met de elleboog of voet in te drukken zijn;
  • Vervangen drukknoppen door infrarood detectie;
  • Verwijderen of buiten werking stellen van drukknoppen.

De volgende publicaties lichten de maatregel toe.

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 22)

Toolbox duurzame mobiliteit – Vlaamse Overheid

Autoroutes herzien

Door alle mogelijke maatregelen die genomen kunnen worden, zoals het verplaatsen van fietsers en voetgangers naar de rijbaan, kan het voorkomen dat er tijdelijk nieuwe vitale autoroutes nodig zijn. Deze routes hebben als doel om de bereikbaarheid van de stad te garanderen en het verkeer op de meest geschikte wegen te concentreren. Op de routes die buiten deze belangrijke routes vallen kan aan maatregelen voor een tijdelijke herverdeling van de openbare ruimte gedacht worden. Deze maatregel heeft dus samenhang met de wens voor andere maatregelen. De Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 43/44) en Consequenties 1,5 m samenleving voor verkeersmaatregelen bij wegwerkzaamheden – CROW geven uitleg over deze maatregel. Onderstaande maatregelen houden verband met deze maatregel.

>