Verkeersruimte anders gebruiken

Zo lang de intensiteiten van het autoverkeer lager liggen dan voorheen, kan de ruimte voor rijdend autoverkeer tijdelijk worden ingezet voor andere doeleinden. Denk hierbij aan mogelijkheden voor fietsers, autoparkeren of fietsparkeren. Ook kan de verkeersruimte tijdelijk worden omgevormd tot verblijfsruimte, zodat bewoners voor hun deur kunnen verblijven en/of recreëren. Dit kan worden uitgevoerd door het plaatsen van bebording, afzettingen en/of objecten. De publicaties Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 24, 58), Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 18, 19) en Toolbox duurzame mobiliteit – Vlaamse Overheid voorzien in meer informatie over deze maatregel in het algemeen.

Als gevolg van het anders gebruiken van de verkeersruimte kan het nodig zijn om autoroutes te herzien.


Fietsers naar rijbaan verplaatsen

Bij fietspaden is er vaak geen eenvoudige mogelijkheid deze (tijdelijk) te verbreden. Door fietsers toe te staan de rijbaan, ontstaat er meer ruimte voor fietsers. Onderstaande publicaties voorzien in toelichting.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 24, 30)

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 24)


Verplicht fietspad omzetten in onverplicht fietspad

Het omzetten van verplicht fietspad naar onverplicht fietspad biedt met name snelle fietsers de mogelijkheid om uit te wijken naar de rijbaan. Daarnaast mogen snorfietsers geen gebruik maken van het onverplichte fietspad. Deze maatregel is vooral geschikt als de snelheid en de intensiteit van het autoverkeer op de rijbaan beperkt is. Door middel van bebording of markering moet aan de automobilisten duidelijk worden gemaakt dat fietsers ook van de rijbaan gebruik mogen maken. Deze maatregel wordt besproken op pagina 23 van Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 23).


Tweerichtingsfietspad omzetten in eenrichtingsfietspad

Door het aanpassen van een tweerichtingenfietspad naar een eenrichtingsfietspad kan het aantal ontmoetingen op een fietspad sterk worden beperkt. Er moet wel een goed alternatief aanwezig zijn voor de opgeheven fietsrichting, om ‘spookfietsen’ te voorkomen. Op pagina 24 van Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 24) vindt u hierover meer uitleg.


Verplicht bromfietspad tijdelijk omzetten in verplicht fietspad

Door het toepassen van deze maatregel mogen bromfietsers geen gebruik meer maken van het fietspad, waardoor het aantal inhaalbewegingen wordt beperkt. Op de rijbaan moeten daarbij maatregelen worden genomen om automobilisten te attenderen op de aanwezigheid van bromfietsers. Lees Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 23) voor meer uitleg.


Busbaan tijdelijk openstellen voor (snelle) fietsers

Busbanen kunnen worden opengesteld voor (snelle) fietsers, eventueel in combinatie met een onverplicht fietspad. Een maximumsnelheid van 30 km/uur voor het busverkeer is in deze situatie wenselijk. De publicatie Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 24) voorziet u van meer informatie over het openstellen van de busbaan voor fietsers.


Superblock

Het superblock-concept uit Barcelona gaat uit van meer hiërarchie in het stratennetwerk. Het doorgaande verkeer wordt tot de buitenste straten van het blok beperkt. De binnenste straten van het blok zijn voorbehouden aan bestemmingsverkeer. Hierdoor ontstaat meer ruimte om te verblijven, te fietsen of te lopen. Het superblock-concept wordt in de volgende pulicatie besproken: Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs.


Schoolstraat

Straten bij scholen kunnen worden aangewezen als (tijdelijke) schoolstraten. Dat betekent dat auto’s niet langer zijn toegestaan bij aanvang en einde van de schooldag. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor fietsers en voetgangers. U kunt meer lezen over het instellen van een schoolstraat in onderstaande publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 58)

Autovrije schoolstraten om lopen en fietsen te stimuleren – Edinburgh Napier University


Tijdelijke woonerven en leefstraten

Drukke straten kunnen tijdelijk worden omgevormd tot woonerven. Op een erf mogen voetgangers gebruik maken van de gehele breedte van de rijbaan. Bovendien geldt een maximumsnelheid van 15 km/uur en mogen motorvoertuigen alleen geparkeerd worden op plekken die met een P gemarkeerd zijn. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor fietsers, voetgangers en spelende kinderen. 

Leefstraten zijn straten die tijdelijk autoluw of autoloos worden gemaakt en een nieuwe invulling krijgen. Buurtbewoners krijgen de mogelijkheid hun straat op een creatieve en leefbare manier in te richten. Zo ontstaat meer ruimte voor verblijven. In de publicaties hieronder worden deze maatregelen beschreven.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 58)

Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs

Toolbox duurzame mobiliteit – Vlaamse Overheid

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 18)


Overige publicaties met betrekking tot het anders gebruiken van de verkeersruimte:

Hoe het niet moet: Verkeerschaos in de jan Pieter Heijestraat – Het Gewilde Westen

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

De straat als (tijdelijke) sportaccommodatie – Alles over sport

Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 22)

Consequenties 1,5 m samenleving voor verkeersmaatregelen bij wegwerkzaamheden – CROW

Corona legt nog meer druk op de binnenstad: wat zijn slimme (tijdelijke) maatregelen? – Brainport Smart Mobility

Communiceren en in communicatiemateriaal voorzien

Heldere communicatie over afspraken en communicatie-uitingen gericht op gedragsverandering zijn noodzakelijk om het pakket aan maatregelen succesvol door te voeren. In aansluiting op brede communicatie op rijks- en gemeenteniveau kunnen ook middelen worden ingezet om gewenst gedrag bij lokale knelpunten te stimuleren. Opties daarbij zijn het gebruik van tekstkarren, billboards, borden, pijlen/lijnen/markeringen op de bestrating, stickers etc. In onderstaande publicaties vindt u meer informatie over deze maatregel.

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 8)

Toolkit ‘Verantwoord onderweg’ – Rijksoverheid

Toolkit ‘verantwoord naar school’ – Rijksoverheid

Corona impact voor fietsers en voetgangers – XTNT


Gedragsregels communiceren (fietsers op smalle fietspaden)

Op smalle fietspaden (<2,50 meter) kan een inhaalverbod worden gecommuniceerd om fietsers erop te attenderen dat het bij inhalen niet mogelijk is om 1,5 meter afstand te bewaren. Op andere locaties, zoals bij kruispunten, kan het attenderen op afstand houden een goede maatregel zijn. Om deze maatregelen effectief te laten zijn moet dit worden gecombineerd met een brede communicatiecampagne gericht op gedragsbeïnvloeding. Een toelichting op deze maatregel wordt gegeven in de volgende publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 34)


Buitenspeelregels communiceren

De branchevereniging Spelen & Bewegen heeft een communicatiepakket voor gemeenten gepubliceerd met 8 spe(e)lregels voor samen spelen op speelplekken. Met het communicatiepakket kunnen deze spe(e)lregels eenvoudig worden gecommuniceerd. In de publicatie Spe(e)lregels voor speelplekken – branchevereniging Spelen en bewegen leest u meer over buitenspeelregels.


Overige publicaties met betrekking tot communicatie:

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 69)

Ervaringen van de communicatie afdeling – Gemeente Katwijk

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 23)

Toolbox duurzame mobiliteit – Vlaamse Overheid

Verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer – Ministerie van I&W (p. 8)

Checklist ‘Parkeren in de 1,5 meter samenleving’ – Spark

Fietsers weren uit voetgangersgebieden

In parken, op pleinen en in voetgangersgebieden kunnen conflicten ontstaat tussen fietsers en voetgangers. Zeker nu 1,5 meter afstand moet worden gehouden. Het (gedeeltelijk) afsluiten van parken, pleinen en/of voetgangersgebieden voor fietsers kan meer veilige ruimte bieden voor recreatie en verblijven. Meer informatie over de maatregel vindt u in onderstaande publicaties.

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving, CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16)

Toolbox duurzame mobiliteit, Vlaamse Overheid


Parkeren buiten de parkeervoorzieningen verbieden

Fietsen die buiten de rekken of vakken geparkeerd staan, kunnen het trottoir versperren. In drukke winkelstraten kan dat extra knelpunten opleveren. Het (tijdelijk) verbieden van fietsparkeren op trottoirs of tegen gevels zorgt voor meer obstakelvrije ruimte voor de voetganger. Bij het verbieden van gestalde fietsen is het van belang dat er niet op al te grote afstand (tijdelijke) fietsparkeervoorzieningen worden gerealiseerd, bijvoorbeeld op parkeervakken of in zijstraten. Deze maatregel wordt besproken in de volgende publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte, Gemeente Amsterdam (p. 25)

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving, CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16)


Rijdende fietsen verbieden

Om conflicten tussen fietsers en voetgangers te voorkomen kan men het rijden met fietsen op sommige locaties verbieden. Er dient wel een alternatieve route aangeboden te worden. De volgende publicaties lichten deze maatregel toe.

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving, CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16)


Fietsenstallingen inrichten aan de rand van het centrum of in zijstraten

Als er een verbod wordt ingesteld voor fietsen in voetgangersgebieden, moeten er (tijdelijke) stallingsvoorzieningen worden gerealiseerd aan de randen van deze voetgangersgebieden. In Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit, Ministerie van I&W wordt deze maatregel besproken.


Overige publicaties met betrekking tot het weren van fietsers uit voetgangersgebieden:

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte, Gemeente Amsterdam (p. 56)

Checklist ‘Parkeren in de 1,5 meter samenleving’ – Spark

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit, Ministerie van I&W

Scenario’s opstellen voor drukke dagen

Op drukkere dagen kan een coördinatieteam binnenstad worden ingericht. In dit team zit een crowd-management coördinator, een coördinator Toezicht en Handhaving, de politie en eventueel een vertegenwoordiger van de begeleiders/stewards. In dit team wordt periodiek informatie uitgewisseld en wordt, waar nodig, de aanpak bijgestuurd. In de publicatie Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W vindt u een toelichting op de maatregel.

Begeleiders/stewards inzetten

Wanneer knelpunten zich alleen op drukke piekmomenten voordoen, kan de inzet van begeleiders helpen om te stimuleren dat mensen zich zo gaan gedragen dat de 1,5 meter regel kan worden nageleefd. Daarnaast draagt het bij aan de effectiviteit van andere genomen maatregelen. Lees onderstaande publicaties voor meer informatie.

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16)

Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 26)

Verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer – Ministerie van I&W (p. 15)


Verkeersregelaars inzetten

De inzet van verkeersregelaars kan ondersteunend zijn bij tijdelijke maatregelen op straat, zoals het op piekmomenten afsluiten van rijbanen voor autoverkeer, fietspaden of parkeervoorzieningen. In de publicatie Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 20) wordt het inzetten van verkeersregelaars besproken.


Overige publicaties met betrekking tot het inzetten van begeleiders/stewards:

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Handreiking signing & routing, – DOVA (p. 1)

Voorlopig protocol: Opstart voortgezet onderwijs – CNV Onderwijs, AoB,FvOv en VO-raad

Parkeerterreinen anders inzetten

Door parkeren op parkeerstroken of in parkeervakken te verbieden komt er ruimte vrij voor voetgangers of andere zaken. Het is dan wel van belang dat er op niet al te grote afstand (tijdelijke) alternatieve parkeerruimte beschikbaar is. Voor toelichting op de maatregel kunt u de volgende documenten raadplegen:

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 18)

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 18).


Terrasvlonders

Terrasvlonders of parklets worden in verschillende steden ingezet om parkeerplaatsen tijdelijk te gebruiken als terras, openbaar groen, als fietsenstalling of voor extra straatmeubilair. Door de terrassen naar de straat te verplaatsen ontstaat meer ruimte op de stoep voor voetgangers. Zie ook de maatregel ‘Meer ruimte vrijmaken voor terrassen’. In de publicatie Circulaire vlonders plaatsen – Gemeente Rotterdam wordt de maatregel uitgebreid besproken.


Drive-in bioscoop faciliteren

Een drive-in bioscoop is relatief eenvoudig te realiseren op praktisch elk terrein. Ook parkeerterreinen zijn hiervoor uitstekend geschikt. In de publicatie Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs vindt u meer informatie over de drive-in bioscoop.


Overige publicaties met betrekking tot het anders inzetten van parkeerterreinen:

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Bezoekersdrukte monitoren

Monitoring van de drukte is een belangrijke randvoorwaarde voor veel maatregelen. Bij profielaanpassingen en wijzigingen aan verkeerslichten is het nodig om de hoeveelheid autoverkeer te monitoren. Maatregelen die nu mogelijk zijn door de fors afgenomen hoeveel autoverkeer, zijn wellicht bij toenemende hoeveelheid autoverkeer niet meer mogelijk. Hierdoor bestaat de kans dat maatregelen moeten worden teruggedraaid of aangepast. Meer over het monitoren van de bezoekersdrukte kunt u lezen in onderstaande publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 68)

Drukte monitor – Gemeente Utrecht

Recreatie spreiden en reguleren

Niet alle recreatieruimtes zijn even bekend of geliefd. Hierdoor zijn sommige recreatieruimtes erg druk, terwijl er elders nog volop ruimte is voor een wandeling, een fietstocht of om te verblijven. Het spreiden van de recreatiedruk over alle recreatieve ruimte in de stad zorgt dat iedereen voldoende ruimte heeft. Dit kan worden uitgevoerd door een online campagne, het uitstippelen van recreatieve routes en/of het plaatsen van bebording/grondmarkering op zeer drukke plekken om alternatieven in de buurt aan te geven.

Daarnaast kan ongebruikte ruimte worden geactiveerd door meer ruimte te maken voor recreanten. De eerste stap is het aantrekkelijker inrichten van de ruimte, door bijvoorbeeld het plaatsen van zitelementen of bakken met bomen en groen. Een andere optie is het actiever programmeren van de ruimte, door bijvoorbeeld het faciliteren van culturele activiteiten voor kinderen en volwassenen, het organiseren van tijdelijke tentoonstellingen of het aanbieden van sportieve activiteiten. De volgende publicaties vertellen meer over het spreiden en reguleren van recreatie.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 55, 59)

Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs

Toegang doseren en controleren

Toegangscontrole en gedoseerde toegang tot plekken waar het te druk kan worden, draagt bij aan het controleren van bezoekersstromen. Deze maatregel vergt veel inzet van handhavers en er dient rekening te worden gehouden met wachtplekken voor opvangcapaciteit. Het doseren van de toegang als maatregel wordt besproken in de onderstaande publicaties.

Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer – Ministerie van I&W (p. 15)

Checklist ‘Parkeren in de 1,5 meter samenleving’ – Spark

Voorlopig protocol: Opstart voortgezet onderwijs – CNV Onderwijs, AoB,FvOv en VO-raad

Drukknoppen verwijderen bij verkeerslichten

De kans op besmetting via drukknoppen bij verkeerslichten is zeer gering. Indien er de wens is risico op besmetting via de drukknop uit te sluiten kunnen de volgende maatregelen worden genomen:

  • Aanbrengen knoppen die met de elleboog of voet in te drukken zijn;
  • Vervangen drukknoppen door infrarood detectie;
  • Verwijderen of buiten werking stellen van drukknoppen.

De volgende publicaties lichten de maatregel toe.

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 22)

Toolbox duurzame mobiliteit – Vlaamse Overheid

>