Verkeersruimte anders gebruiken

Zo lang de intensiteiten van het autoverkeer lager liggen dan voorheen, kan de ruimte voor rijdend autoverkeer tijdelijk worden ingezet voor andere doeleinden. Denk hierbij aan mogelijkheden voor fietsers, autoparkeren of fietsparkeren. Ook kan de verkeersruimte tijdelijk worden omgevormd tot verblijfsruimte, zodat bewoners voor hun deur kunnen verblijven en/of recreëren. Dit kan worden uitgevoerd door het plaatsen van bebording, afzettingen en/of objecten. De publicaties Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 24, 58), Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 18, 19) en Toolbox duurzame mobiliteit – Vlaamse Overheid voorzien in meer informatie over deze maatregel in het algemeen.

Als gevolg van het anders gebruiken van de verkeersruimte kan het nodig zijn om autoroutes te herzien.


Fietsers naar rijbaan verplaatsen

Bij fietspaden is er vaak geen eenvoudige mogelijkheid deze (tijdelijk) te verbreden. Door fietsers toe te staan de rijbaan, ontstaat er meer ruimte voor fietsers. Onderstaande publicaties voorzien in toelichting.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 24, 30)

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 24)


Verplicht fietspad omzetten in onverplicht fietspad

Het omzetten van verplicht fietspad naar onverplicht fietspad biedt met name snelle fietsers de mogelijkheid om uit te wijken naar de rijbaan. Daarnaast mogen snorfietsers geen gebruik maken van het onverplichte fietspad. Deze maatregel is vooral geschikt als de snelheid en de intensiteit van het autoverkeer op de rijbaan beperkt is. Door middel van bebording of markering moet aan de automobilisten duidelijk worden gemaakt dat fietsers ook van de rijbaan gebruik mogen maken. Deze maatregel wordt besproken op pagina 23 van Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 23).


Tweerichtingsfietspad omzetten in eenrichtingsfietspad

Door het aanpassen van een tweerichtingenfietspad naar een eenrichtingsfietspad kan het aantal ontmoetingen op een fietspad sterk worden beperkt. Er moet wel een goed alternatief aanwezig zijn voor de opgeheven fietsrichting, om ‘spookfietsen’ te voorkomen. Op pagina 24 van Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 24) vindt u hierover meer uitleg.


Verplicht bromfietspad tijdelijk omzetten in verplicht fietspad

Door het toepassen van deze maatregel mogen bromfietsers geen gebruik meer maken van het fietspad, waardoor het aantal inhaalbewegingen wordt beperkt. Op de rijbaan moeten daarbij maatregelen worden genomen om automobilisten te attenderen op de aanwezigheid van bromfietsers. Lees Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 23) voor meer uitleg.


Busbaan tijdelijk openstellen voor (snelle) fietsers

Busbanen kunnen worden opengesteld voor (snelle) fietsers, eventueel in combinatie met een onverplicht fietspad. Een maximumsnelheid van 30 km/uur voor het busverkeer is in deze situatie wenselijk. De publicatie Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 24) voorziet u van meer informatie over het openstellen van de busbaan voor fietsers.


Superblock

Het superblock-concept uit Barcelona gaat uit van meer hiërarchie in het stratennetwerk. Het doorgaande verkeer wordt tot de buitenste straten van het blok beperkt. De binnenste straten van het blok zijn voorbehouden aan bestemmingsverkeer. Hierdoor ontstaat meer ruimte om te verblijven, te fietsen of te lopen. Het superblock-concept wordt in de volgende pulicatie besproken: Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs.


Schoolstraat

Straten bij scholen kunnen worden aangewezen als (tijdelijke) schoolstraten. Dat betekent dat auto’s niet langer zijn toegestaan bij aanvang en einde van de schooldag. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor fietsers en voetgangers. U kunt meer lezen over het instellen van een schoolstraat in onderstaande publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 58)

Autovrije schoolstraten om lopen en fietsen te stimuleren – Edinburgh Napier University


Tijdelijke woonerven en leefstraten

Drukke straten kunnen tijdelijk worden omgevormd tot woonerven. Op een erf mogen voetgangers gebruik maken van de gehele breedte van de rijbaan. Bovendien geldt een maximumsnelheid van 15 km/uur en mogen motorvoertuigen alleen geparkeerd worden op plekken die met een P gemarkeerd zijn. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor fietsers, voetgangers en spelende kinderen. 

Leefstraten zijn straten die tijdelijk autoluw of autoloos worden gemaakt en een nieuwe invulling krijgen. Buurtbewoners krijgen de mogelijkheid hun straat op een creatieve en leefbare manier in te richten. Zo ontstaat meer ruimte voor verblijven. In de publicaties hieronder worden deze maatregelen beschreven.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 58)

Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs

Toolbox duurzame mobiliteit – Vlaamse Overheid

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 18)


Overige publicaties met betrekking tot het anders gebruiken van de verkeersruimte:

Hoe het niet moet: Verkeerschaos in de jan Pieter Heijestraat – Het Gewilde Westen

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

De straat als (tijdelijke) sportaccommodatie – Alles over sport

Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 22)

Consequenties 1,5 m samenleving voor verkeersmaatregelen bij wegwerkzaamheden – CROW

Corona legt nog meer druk op de binnenstad: wat zijn slimme (tijdelijke) maatregelen? – Brainport Smart Mobility

Fietsers weren uit voetgangersgebieden

In parken, op pleinen en in voetgangersgebieden kunnen conflicten ontstaat tussen fietsers en voetgangers. Zeker nu 1,5 meter afstand moet worden gehouden. Het (gedeeltelijk) afsluiten van parken, pleinen en/of voetgangersgebieden voor fietsers kan meer veilige ruimte bieden voor recreatie en verblijven. Meer informatie over de maatregel vindt u in onderstaande publicaties.

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving, CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16)

Toolbox duurzame mobiliteit, Vlaamse Overheid


Parkeren buiten de parkeervoorzieningen verbieden

Fietsen die buiten de rekken of vakken geparkeerd staan, kunnen het trottoir versperren. In drukke winkelstraten kan dat extra knelpunten opleveren. Het (tijdelijk) verbieden van fietsparkeren op trottoirs of tegen gevels zorgt voor meer obstakelvrije ruimte voor de voetganger. Bij het verbieden van gestalde fietsen is het van belang dat er niet op al te grote afstand (tijdelijke) fietsparkeervoorzieningen worden gerealiseerd, bijvoorbeeld op parkeervakken of in zijstraten. Deze maatregel wordt besproken in de volgende publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte, Gemeente Amsterdam (p. 25)

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving, CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16)


Rijdende fietsen verbieden

Om conflicten tussen fietsers en voetgangers te voorkomen kan men het rijden met fietsen op sommige locaties verbieden. Er dient wel een alternatieve route aangeboden te worden. De volgende publicaties lichten deze maatregel toe.

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving, CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16)


Fietsenstallingen inrichten aan de rand van het centrum of in zijstraten

Als er een verbod wordt ingesteld voor fietsen in voetgangersgebieden, moeten er (tijdelijke) stallingsvoorzieningen worden gerealiseerd aan de randen van deze voetgangersgebieden. In Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit, Ministerie van I&W wordt deze maatregel besproken.


Overige publicaties met betrekking tot het weren van fietsers uit voetgangersgebieden:

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte, Gemeente Amsterdam (p. 56)

Checklist ‘Parkeren in de 1,5 meter samenleving’ – Spark

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit, Ministerie van I&W

Voetgangers meer ruimte geven

Het (tijdelijk) verbreden van voetpaden geeft voetgangers de mogelijkheid meer afstand te houden tot elkaar. Om dit te bereiken zijn verschillende opties mogelijk.


Voetgangers naar fietspad verplaatsen

Door fietsers op de rijbaan voor autoverkeer te laten rijden, kan het fietspad tijdelijk worden opgeheven. De ruimte die vrijkomt is dan beschikbaar voor voetgangers. In onderstaande publicaties vindt u meer informatie over deze maatregel.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 17)

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 19)


Voetgangers naar rijbaan verplaatsen

Geef voetgangers toestemming om van de rijbaan gebruik te maken. Hierdoor krijgen voetgangers extra ruimte. Auto- en/of OV- en/of fietsverkeer wordt dan verboden. Lees voor toelichting de aangegeven pagina’s in de volgende publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 20,21)

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 19)


Shared Space

Geeft voetgangers toestemming om gebruik te maken van de rijbaan, waarbij auto- en of fietsverkeer blijft toegestaan. Er ontstaat een zogenoemde ‘shared space’. Het begrip ‘shared space’ wordt uitgelegd in onderstaande publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 19)

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 19)


Zebrapaden aanbrengen of verbreden

Op drukke oversteekplaatsen kan het zebrapad (waar mogelijk) worden verbreed, zodat er meer ruimte ontstaat voor overstekende voetgangers. Hierdoor komen zij minder snel in conflict met elkaar.

Op drukke oversteek locaties waar nog geen zebramarkering aanwezig is, kan zebramarkering worden aangebracht. Hierdoor hebben voetgangers voorrang op kruisend verkeer en worden de wachttijden korter. Lees de publicaties Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs en Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 20) voor meer informatie over de maatregel.


Tijdelijke loopstroken aanbrengen op de rijbaan

Voetgangers kunnen extra ruimte krijgen door middel van het aanbrengen van tijdelijke loopstroken op de rijbaan. Dit kan door middel van het aanbrengen van een gele doorgetrokken streep en een verkeersbord. Vanwege het ontbreken van een fysieke scheiding tussen voetgangers en het gemotoriseerde verkeer is het wenselijk de maatregel te combineren met een tijdelijke verlaging van de maximumsnelheid naar 30 km/uur.Het aanbrengen van loopstroken op de rijbaan wordt besproken in Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 19).


Overige publicaties met betrekking tot het meer ruimte geven van voetgangers:

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 22)

Toolbox duurzame mobiliteit – Vlaamse Overheid

Consequenties 1,5 m samenleving voor verkeersmaatregelen bij wegwerkzaamheden – CROW

Corona impact voor fietsers en voetgangers – XTNT

Scenario’s opstellen voor drukke dagen

Op drukkere dagen kan een coördinatieteam binnenstad worden ingericht. In dit team zit een crowd-management coördinator, een coördinator Toezicht en Handhaving, de politie en eventueel een vertegenwoordiger van de begeleiders/stewards. In dit team wordt periodiek informatie uitgewisseld en wordt, waar nodig, de aanpak bijgestuurd. In de publicatie Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W vindt u een toelichting op de maatregel.

Parkeerterreinen anders inzetten

Door parkeren op parkeerstroken of in parkeervakken te verbieden komt er ruimte vrij voor voetgangers of andere zaken. Het is dan wel van belang dat er op niet al te grote afstand (tijdelijke) alternatieve parkeerruimte beschikbaar is. Voor toelichting op de maatregel kunt u de volgende documenten raadplegen:

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 18)

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 18).


Terrasvlonders

Terrasvlonders of parklets worden in verschillende steden ingezet om parkeerplaatsen tijdelijk te gebruiken als terras, openbaar groen, als fietsenstalling of voor extra straatmeubilair. Door de terrassen naar de straat te verplaatsen ontstaat meer ruimte op de stoep voor voetgangers. Zie ook de maatregel ‘Meer ruimte vrijmaken voor terrassen’. In de publicatie Circulaire vlonders plaatsen – Gemeente Rotterdam wordt de maatregel uitgebreid besproken.


Drive-in bioscoop faciliteren

Een drive-in bioscoop is relatief eenvoudig te realiseren op praktisch elk terrein. Ook parkeerterreinen zijn hiervoor uitstekend geschikt. In de publicatie Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs vindt u meer informatie over de drive-in bioscoop.


Overige publicaties met betrekking tot het anders inzetten van parkeerterreinen:

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Marktopzet anders indelen

Markten zijn een belangrijk onderdeel van de stedelijke economie en van het stedelijk leven. Er moet worden voorkomen dat er door drukte groepsvorming ontstaat.  Dit kan mogelijk worden voorkomen door het marktterrein te vergroten of door een marktterrein op meer dagen van de week te gebruiken. Daardoor kunnen zowel bezoekers als de marktondernemers beter worden gespreid. Meer informatie over deze maatregel vindt u in onderstaande publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam

Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs

Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 22)


Micromarkten

Het organiseren van micromarkten tijdens de lockdown kan bijdragen aan het voorkomen van een grote concentratie aan mensen. Het is een alternatief voor de grote gecentraliseerde versmarkt, in de vorm van een netwerk van hyper lokale micromarkten. Door de markt naar de mensen toe te brengen worden verplaatsingen naar de binnenstad voorkomen. Het begrip micromarkten komt aan bod in de publicatie Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs.

Alternatieve parkeergelegenheid aanwijzen

Een aantal maatregelen leidt tot afname van het aantal beschikbare autoparkeerplaatsen. Om dit mogelijk te maken in gebieden waar de parkeerdruk al hoog is, moeten er meer alternatieven voor autoparkeren worden georganiseerd voor bewoners, werknemers en/of bezoekers. Dit kan bijvoorbeeld door het aanwijzen van alternatieve parkeermogelijkheden in de vorm P+R’s of parkeergarages. U leest er meer over in de volgende publicaties.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 45, 68)

Checklist ‘Parkeren in de 1,5 meter samenleving’ – Spark

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 25)

Mogelijkheden voor vergunninghouders om auto in een ander rayongebied te parkeren verruimen

Door de mogelijkheden voor vergunninghouders om hun auto in andere rayons te parkeren ter verruimen, ontstaat er ruimte om een andere invulling te geven aan parkeerplaatsen. Meer informatie vindt u in de publicatie Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 26). Zie voor de mogelijkheden ook de maatregel ‘Parkeerterreinen anders inzetten’.

Bewoners gratis parkeerabonnementen aanbieden

Bewoners van de binnenstad een (tijdelijk) gratis abonnement aanbieden voor een parkeergarage, bewaakte fietsenstalling of buurtstalling is een mogelijke maatregel om meer ruimte te kunnen maken. Zo kunnen bewoners van de binnenstad met een parkeervergunning bijvoorbeeld tijdelijk gratis gebruik maken van een parkeergarage aan de rand van een centrum. Hierdoor ontstaat er in de binnenstad meer ruimte voor voetgangers en fietsers of om te verblijven. Lees meer over deze informatie in de publicatie Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 26).

Recreatie spreiden en reguleren

Niet alle recreatieruimtes zijn even bekend of geliefd. Hierdoor zijn sommige recreatieruimtes erg druk, terwijl er elders nog volop ruimte is voor een wandeling, een fietstocht of om te verblijven. Het spreiden van de recreatiedruk over alle recreatieve ruimte in de stad zorgt dat iedereen voldoende ruimte heeft. Dit kan worden uitgevoerd door een online campagne, het uitstippelen van recreatieve routes en/of het plaatsen van bebording/grondmarkering op zeer drukke plekken om alternatieven in de buurt aan te geven.

Daarnaast kan ongebruikte ruimte worden geactiveerd door meer ruimte te maken voor recreanten. De eerste stap is het aantrekkelijker inrichten van de ruimte, door bijvoorbeeld het plaatsen van zitelementen of bakken met bomen en groen. Een andere optie is het actiever programmeren van de ruimte, door bijvoorbeeld het faciliteren van culturele activiteiten voor kinderen en volwassenen, het organiseren van tijdelijke tentoonstellingen of het aanbieden van sportieve activiteiten. De volgende publicaties vertellen meer over het spreiden en reguleren van recreatie.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 55, 59)

Coronamaatregelen in de openbare ruimte – College van Rijksadviseurs

Wachtrijen faciliteren

De 1,5 meter richtlijn zorgt ervoor dat er rijen ontstaan bij ondernemers. Deze wachtrijen blokkeren soms de trottoirs. Het faciliteren van wachtrijen is nodig om ondernemingen bereikbaar en functioneel te houden en tegelijkertijd een veilige ruimte voor de voetganger te garanderen. 

Het doel is dat wachtrijen zo weinig mogelijk de loopstroom hinderen en dus niet dwars over de straat uitwaaieren. Naast de 1,5 meter afstand tot personen in de loopstroom, moeten de wachtenden ook onderling 1,5 meter afstand kunnen bewaren. Winkeliers en gemeenten kunnen samen bekijken hoe dit voor hen te realiseren is. Onderstaande publicaties lichten deze maatregel toe.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 62)

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16)


Markten

Laat bak-, ijs-, markt- en bloemenkramen op posities staan die de toeloop aankunnen en waar de wachtrij niet direct terugslaat op de straat. Maak ook afspraken met eigenaren van draaiorgels en andere straatartiesten over een standplek waar 1,5 meter afstand kan worden bewaard. Lees Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 63) en Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 22) voor meer informatie over wachtrijen bij markten.

Trottoir vrijmaken van objecten

Trottoirs worden zoveel mogelijk vrijgemaakt van objecten of objecten worden verplaatst, zodat er zoveel mogelijk effectieve loopruimte beschikbaar is. Aan winkeliers kan gevraagd worden geen borden of uitstallingen op straat neer te zetten. Daarnaast kan in drukke straten worden overwogen om straatmeubilair te verwijderen dat door de omvang en/of positie bezoekers dwingt elkaar te dicht te benaderen. Het advies is om zitplekken te behouden, als rustplaats voor ouderen en mensen die vanwege een chronische of tijdelijke beperking niet lang kunnen lopen. In onderstaande documenten worden de verschillende mogelijkheden besproken.

Menukaart tijdelijke maatregelen openbare ruimte – Gemeente Amsterdam (p. 15)

Maatregelen voor de stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter samenleving – CROW-Fietsberaad, Tour de Force, Platform lopen en GMNI (p. 16,18)

Gemeentelijke monitor: Maatregelen Covid-19 & Mobiliteit – Ministerie van I&W

Handreiking Crowdmanagement – VNG (p. 22)

>